Ny volym i rapportserien från Slussenprojektet – undersökningen av Slussengaraget
Nu har den sjätte rapporten från de arkeologiska undersökningarna som gjorts i samband med ombyggnationen av Slussen i Stockholm kommit ut. I denna rapport kan ni läsa om resultaten från undersökningen i den södra delen av Slussengaraget. Garaget från 1930-talet var ännu vid tiden för undersökningen intakt och låg under Katarinavägen, den väg som förband Södermalm med Gamla stan. Arbetet genomfördes i tre omgångar, de två första under hösten 2019 och den sista under våren och sommaren 2020. Den sammanlagda undersökningsytan uppgick till cirka 770 kvadratmeter.
Under medeltiden fanns i området delar av stadens försvar, den så kallade Yttre söderport. I Vädersolstavlan från 1535 syns porten som ett kraftigt försvarstorn tvärs över landförbindelsen mellan Södermalm och Gamla stan. Ut i vattnet flankeras tornet av vingmurar och pålspärrar. Senare kom ytterligare ett torn att uppföras på Södermalmssidan. Detta kom då att kallas Yttre söderport och den äldre porten fick då benämningen Mellantornet. Under förra hälften av 1600-talet hade försvaret spelat ut sin roll och i stället anlades Kristinaslussen på platsen. Denna fick i mitten av 1700-talet ge plats åt Christopher Polhems sluss, vars anläggande utplånade spåren av tidigare bebyggelse. Den arkeologiska undersökningen kom således främst att kretsa kring slussen från 1755 och som kan betraktas som ett av den svenska mekanikens faders sista mästerverk. Men här framkom även bebyggelselämningar i form av husgrunder från tidigmodern tid samt kajer och promenadstråk som ingick i infrastrukturen kring Nils Ericsons sluss som ersatte Polhems sluss i mitten av 1800-talet.
Den arkeologiska rapporten om undersökningen av Slussengaraget finns att ladda ner här.